Czy polskie szkoły są gotowe na Avatary Edukacji ze względu na braki nauczycieli?
Zadaje pytanie dr n. pr. Marek Woch, b. Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, obecnie Prezes Zarządu KRP Kancelaria Rzecznika Przedsiębiorców P.S.A. w imieniu przedsiębiorców w piśmie skierowanym do Ministerstwa Edukacji Narodowej.
W piśmie skierowanym do Pani Dr Katarzyny Lubnauer Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, która bezpośrednio jest odpowiedzialna za prace nad Uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”[1] (dalej: Projekt) Dr Marek Woch wskazał, że w Projekcie, w uzasadnieniu zawarto zagadnienia dotyczące AI. Punkt „3. Nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja w szkole. Obecnie sztuczna inteligencja, różnorodne roboty oraz mikrokontrolery są już w rękach uczniów, dotarły także do szkół i do nauczycieli. Wszystkie mają pewne walory edukacyjne, a także zastosowania poza edukacją. Z tych względów powinny znaleźć się w ofercie szkolnych zajęć, w różnym zakresie i na różnych poziomach edukacji. Generatywna sztuczna inteligencja, jak ChatGPT, to przykład działania dużego modelu językowego (LLM), który umożliwia konwersację niemal na każdy temat z wykorzystaniem różnych środków medialnych. Może służyć do bliższego zapoznania się z mechanizmami działania sztucznej inteligencji, sposobami korzystania z niej oraz zagrożeniami, jakie może wnosić do aktywności i życia człowieka. Może również stanowić wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły”.
Punkt „4. Metody kształcenia, dydaktyka cyfrowa, cyfrowe zasoby dydaktyczne Korzystanie przez uczniów i nauczycieli z technologii na zajęciach, nie tylko informatycznych, w naturalny sposób prowadzi do zrywania z tradycyjnym przekazem, czyli metodą podającą, w której nauczyciel jest nadawcą, a uczeń odbiorcą. W najprostszej sytuacji technologia jest katalizatorem aktywności uczniów, ale najczęściej jest ich wsparciem i nierzadko partnerem, zwłaszcza w przypadku specjalnych potrzeb edukacyjnych”.
Dr Marek Woch w imieniu przedsiębiorców, którzy współpracują z kilkudziesięcioma naukowcami i tworzą Avatara wskazuje także, że firmy posiadają do zaprezentowania innowacyjne rozwiązanie zastępujące ewentualnie nieobecnego nauczyciela awatarem 3D. System Profesor AI – Avatar 3D to nowoczesne rozwiązanie, które pozwala na wypełnienie wakatu spowodowanego nieobecnością nauczyciela awatarem 3D. Awatar ten jako realistyczna postać wymodelowana w systemie 3D poprowadzi zajęcia zgodnie z planem lekcyjnym, zapewniając uczniom kontynuację nauki bez straty czasu na nadrabianie zaległości.
Profesor AI – Avatar 3D może zostać rozbudowany na potrzeby zajęć prowadzonych pod nadzorem nauczyciela:
- 1. Klasy terapeutycznej
- Uczniowie klasy terapeutycznej są objęci nauczaniem w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z dysleksją, dysgrafią, dysortografią oraz zajęć wyrównawczych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się.
- 2. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
- organizowane są dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.
- 3. Zajęcia specjalistyczne
- organizowane są dla uczniów mających trudności w nauce oraz wymagających wspomagania rozwoju (z zaburzeniami rozwojowymi). W zakresie zajęć specjalistycznych prowadzone są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
- 4. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
- organizowane dla uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się i są jednymi z zajęć specjalistycznych, które zmierzają do jak najpełniejszego rozwoju dziecka.
- 5. Zajęcia logopedyczne
- organizowane są dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
- 6. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
- organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Zalety:
- Dostępność: Avatar 3D może być dostępny 24/7, co pozwala na prowadzenie zajęć
w dowolnym czasie i miejscu, niezależnie od lokalizacji uczniów. - Spersonalizowanie: Avatar może być dostosowany do potrzeb i preferencji uczniów, co może zwiększyć ich zaangażowanie i motywację.
- Interaktywność: Avatar może wchodzić w interakcje z uczniami w czasie rzeczywistym, co może poprawić ich zrozumienie materiału.
- Dostępność: Avatar może udzielać uczniom natychmiastowej informacji zwrotnej, co może pomóc im szybciej się uczyć.
- Skalowalność: Avatar może być używany do nauczania wielu uczniów jednocześnie np. w klasie, co może obniżyć koszty edukacji.
[1] https://www.gov.pl/web/edukacja/polityka-cyfrowej-transformacji-edukacji—projekt-uchwaly-rady-ministrow-skierowany-do-konsultacji2, dostęp: 7.09.2024 r.